In de installatietechniek volgen de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en regelgeving elkaar in rap tempo op. Ondernemer Leo de Boer van Waterland Installatietechniek zit dan ook niet stil. Per 1 januari jl. heeft hij het aandeel van zijn zakenpartner Cor Ebbelaar overgenomen, waardoor hij nu volledig eigenaar van het bedrijf is.
Al sinds zijn achttiende werkt Leo (45) bij Waterland Installatietechniek. Leo: ‘Na de LTS heb ik twee jaar bij Stork een leerwerktraject doorlopen en daarna kwam ik bij Cor in dienst. De rest is geschiedenis. Onze samenwerking is op een heel natuurlijke manier gegroeid. Ik nam de honneurs waar tijdens zijn vakanties en ben net als Cor een vakidioot, die goede en eerlijke service aan klanten belangrijk vind. Dat samenwerken paste ons zo goed dat we in 2006 besloten samen de VOF voort te zetten.’
In de jaren daarna volgen mooie, maar soms ook moeizame tijden. ‘We hebben in al die jaren veel met elkaar meegemaakt. We zijn een soort piloot en copiloot: we hebben elkaar nodig en houden elkaar scherp. Dat heeft ons door moeilijke tijden geholpen en we zijn trots op waar het bedrijf nu staat. We hebben een enorme groei doorgemaakt, mede door onze focus op de klant, het meegaan met de nieuwste ontwikkelingen en technologieën, en de nieuwe CO-vrij regelgeving sinds 2023, op het gebied van certificering voor de installatie en het onderhoud aan Cv-installaties.’
Hoewel niet met zoveel woorden besproken, bleek 2023 het jaar voor een natuurlijke volgende stap. Leo: ‘Cor is nu 67 en ik ben toe aan een volgende fase, ik heb er zin in om die volledige regie te pakken. We hebben daar de afgelopen maanden naartoe gewerkt. Cor is nog steeds betrokken bij Waterland Installatietechniek, maar in een andere rol. We kijken beiden uit naar onze nieuwe samenwerking in 2024.’
De komende tijd zal er van deze interne verandering niet veel zichtbaar zijn. ‘Zoals vanouds blijft onze focus op de binding met onze klanten in de regio Waterland. Hen van goed en eerlijk advies voorzien en te zorgen voor gedegen onderhoud. Veilige en deugdelijk werkende installaties zijn voor ons belangrijk. Daarnaast zien we dat we steeds meer een adviserende rol krijgen: hoe kun je met minimale energiekosten het maximale comfort in een pand brengen? Dat heeft natuurlijk alles te maken met de energietransitie. Tot slot is het ook een uitdaging om met het beperkte aanbod van technisch geschoold personeel de groeiende klantenkring te bedienen. Dat kan alleen door slimmer en efficiënter te werken. Sinds 2016 werken we dan ook volledig digitaal, maar er zijn meer stappen denkbaar die ervoor zorgen dat onze teamleden zich kunnen richten op waar ze goed in zijn en wij altijd de meest recente informatie van onze klanten hebben om ze zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.’